Privacyverklaring 1.Hoorn

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw gegevens. Wij hebben uw gegevens nodig om onze taken uit te voeren. Bijvoorbeeld om een traplift, rolstoel of vervoer met de RegioTaxi voor u te regelen of om Jeugdhulp in te schakelen. 

Wanneer gebruiken wij uw gegevens?

Wij gebruiken uw gegevens alleen als u contact met ons opneemt met een (aan)vraag voor zorg en ondersteuning. Wij zorgen voor een passende beveiliging van uw gegevens. Uw gegevens bewaren wij niet langer dan is toegestaan.

Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

Wij gebruiken alleen gegevens die nodig zijn om onze taak uit te voeren. Vaak zijn dit naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, burgerservicenummer (BSN) en geboortedatum. Soms is het nodig om meer gegevens van u vast te leggen. Tijdens een persoonlijk gesprek met een 1.Hoorn-medewerker vragen we u om die gegevens. Soms hebben we ook informatie van andere partijen zoals zorgleveranciers nodig. Onze medewerker bespreekt dit dan met u. Als het om medische gegevens gaat, vragen wij altijd eerst toestemming aan u.

Wilt u weten welke gegevens wij van u hebben? Of wilt u bijvoorbeeld uw gegevens veranderen of verwijderen omdat ze niet kloppen? Bekijk het op de pagina Uw persoonsgegevens en uw rechten.

Wie kan mijn gegevens inzien?

Dat wij uw gegevens hebben, betekent niet dat iedereen ze kan inzien. Wij leggen uw gegevens vast in een beveiligd systeem zodat uw gegevens altijd beschermd zijn. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt door medewerkers van 1.Hoorn die uw zorgvraag behandelen. En, al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.

Externe partijen

  • Wij schakelen andere organisaties zoals zorgleveranciers in voor de levering van zorg en ondersteuning. Dan gebruikt deze organisatie uw persoonsgegevens.
  • Als de gezondheid of veiligheid van een kind of volwassene in gevaar is, handelen wij volgens de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Als er zorgen zijn over de gezondheid of ontwikkeling van een kind, dan wordt er een melding gemaakt in de verwijsindex Vroeg samenwerken in Noord-Holland Noord. De medewerker van 1.Hoorn deelt hierbij gegevens van de betrokken personen met andere zorgorganisaties. Dit wordt altijd van tevoren met u als ouder besproken (of met uw kind, wanneer hij of zij 16 jaar of ouder is). 
  • Met alle externe partijen maken wij afspraken over beveiliging en geheimhouding. Uw persoonsgegevens worden niet verkocht of verhuurd.  

Uw eigen gegevens inzien of aanpassen?

Wilt u weten welke informatie er bij 1.Hoorn bekend is? U kunt een verzoek indienen om uw gegevens in te zien, aan te vullen, te wijzigen als ze niet kloppen, af te schermen of te vernietigen. U kunt opvragen welke gegevens van u zijn gebruikt en voor welke taken. Ook kunt u een klacht indienen. Meer informatie op de pagina Uw persoonsgegevens inzien of aanpassen.

Gegevens van uw kind inzien

  • Als een kind jonger is dan 12 jaar, dan mag u als ouder het dossier van uw kind inzien. Vindt u dat er iets in onze gegevens staan dat niet klopt, dan kunt u vragen of dat gewijzigd kan worden. 
  • Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan kunt u samen met uw kind de gegevens inzien en vragen om een wijziging. 
  • Als uw kind 16 jaar of ouder is, dan is hij of zij de enige persoon die gegevens mag inzien en vragen om een wijziging.

Toezicht op bescherming van uw gegevens

De ‘functionaris gegevensbescherming’ richt zich voor gemeente Hoorn en 1.Hoorn speciaal op de bescherming van persoonsgegevens. Als u vragen of klachten hebt over de bescherming van persoonsgegevens kunt u contact opnemen met deze functionaris via het contactformulier.

Wettelijke verplichtingen

Bij het gebruiken van uw gegevens houden alle medewerkers van 1.Hoorn zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Meer informatie over deze wetgeving vindt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Binnen het sociaal domein (waaronder de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Participatiewet) is er geen specifieke wet die expliciet bepaalt dat gesprekken voor eigen gebruik mogen worden opgenomen. Dit betekent dat er geen expliciete wet is die het opnemen van gesprekken toestaat of verbiedt voor intern gebruik door zorgverleners, gemeenten of andere betrokken organisaties.

Binnen het sociaal domein van de gemeente Hoorn kunnen gesprekken worden opgenomen. Het maken van opnamen door een medewerker van 1.Hoorn is alleen toegestaan als:

  • Er geen minder ingrijpende mogelijkheden zijn om het doel te bereiken;
  • De opname op zorgvuldige wijze aan u is uitgelegd en bekend gemaakt;
  • U begrijpt waarom er voor een geluidsopname wordt gekozen;
  • U geïnformeerd bent over hoelang de geluidsopname bewaard blijft;
  • Er passende maatregelen zijn genomen om de gegevens te beveiligen;
  • U is verteld dat u op de pagina Uw persoonsgegevens en uw rechten uw rechten kan lezen of voorgelezen kan krijgen.

Hieronder staan de meest voorkomende doelen waarvoor gesprekken binnen het sociaal domein kunnen worden opgenomen. Als het doel in uw situatie anders is, dan zegt de medewerker dit tegen u. U krijgt dan uitleg die beter past bij uw situatie.

Binnen het sociaal domein is er geen specifieke wettelijke termijn voor het bewaren van gespreksopnames, maar de bewaartermijn moet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die zegt: 'Niet langer dan noodzakelijk'.

Dossiervorming en verslaglegging

Doel

Gesprekken worden soms opgenomen om nauwkeurige verslaglegging en dossiervorming te ondersteunen. Dit kan helpen bij het noteren van afspraken, zorgbehoeften en voorgestelde interventies.

Voorwaarden

Deze opnamen moeten direct bijdragen aan de zorgverlening en mogen alleen worden gebruikt om een volledig en correct dossier bij te houden. De opname mag niet verder reiken dan nodig voor dit doel.

Bewaartermijnen

Wij evalueren periodiek of de opnamen nog nodig zijn voor het oorspronkelijke doel. Als een opname niet langer nodig is, moet deze worden verwijderd.

  • Bewaartermijn dossiers binnen de Jeugdwet: In principe 15 jaar, gemotiveerd kan hiervan afgeweken worden.
  • ewaartermijn dossiers binnen de Wmo 2015: In principe 15 jaar, gemotiveerd kan hiervan afgeweken worden;
  • Ø Bewaartermijn Participatiewet: De Participatiewet kent geen bewaartermijnen. Doordat er nog andere wetten van toepassing zijn die wel iets zeggen over de bewaartermijnen wordt tussen de 5 en 7 jaar aangehouden. Voorbeelden van een andere wetgeving is de Archiefwet en de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

Kwaliteitsbewaking en verbetering van dienstverlening

Doel

Opnamen kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van dienstverlening te volgen en te verbeteren. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor het training van medewerkers of het evalueren van hulpverleningsprocessen.

Voorwaarden

Er moet een gerechtvaardigd belang zijn, zoals verbetering van de dienstverlening. Daarbij moet worden na gegaan of het maken van opnamen in verhouding staat tot de privacy-inbreuk en of er andere manieren zijn die hetzelfde doel kunnen bereiken zonder gespreksopname.

Bewaartermijnen

Geluidopnames voor het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening of voor training van medewerkers bewaren wij kortdurend. Dat wil zeggen dat wij de gegevens verwijderen nadat deze gebruikt zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, maar nooit langer dan 1 jaar.

Klachtafhandeling en geschillenbeslechting

Doel

Opnamen kunnen nuttig zijn in situaties waarin onduidelijkheid of conflicten ontstaan over de inhoud van gesprekken, bijvoorbeeld bij klachten of juridische procedures.

Voorwaarden

Dit gebruik moet beperkt blijven tot situaties waarin het noodzakelijk is voor een goede en zorgvuldige klachtafhandeling of voor een verweer in juridische conflicten. Dit moeten wij vooraf aan u vertellen.

Bewaartermijn

Geluidopnames voor klachtafhandeling bewaren wij tot de klacht is afgehandeld en de eventuele beroepstermijn is verstreken.

Transparantie en verantwoording

Doel

Soms kunnen opnamen worden gemaakt om aan te tonen dat bepaalde zorgprocedures correct zijn uitgevoerd, als onderdeel van interne of externe verantwoording. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn bij toetsing door toezichthoudende instanties.

Voorwaarden

Dit doel moet specifiek en gerechtvaardigd zijn, en de opnamen mogen alleen worden gebruikt voor verantwoording en niet voor andere doeleinden.

Bewaartermijn

Dit is niet van toepassing. De toezichthoudende instantie is verantwoordelijk voor de bewaartermijn van het onderzoek dossier.

Onderzoek en statistiek

Doel

In uitzonderlijke gevallen kunnen opnamen worden gebruikt voor geanonimiseerde gegevensverwerking, zoals bij onderzoek naar de effectiviteit van bepaalde hulpverleningsmethoden. Dit betekent dat de gegevens niet meer laten zien van wie de persoonsgegevens zijn.

Voorwaarden

Deze opnamen mogen niet meer naar u te herleiden zijn, en dit gebruik mag alleen plaatsvinden als dit in overeenstemming is met het oorspronkelijke doel van de opname en met een duidelijk vastgestelde onderzoeksdoelstelling.

Bewaartermijn

Wij verwijderen de gegevens zodra deze zijn gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.

Beveiliging

De opnames worden gemaakt met de telefoon, deze telefoon is met een wachtwoord van 8 cijfers beveiligd. Dit is onderdeel van het informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Hoorn.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.