Identiteitskaart

Voor de aanvraag van een identiteitskaart maakt u een afspraak in het stadhuis. Een identiteitskaart verlengen is niet mogelijk. U vraagt altijd een nieuwe aan. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor volwassenen en 5 jaar voor kinderen tot 18 jaar.

Afspraak maken

Heeft u een afspraak gemaakt? In de bevestigingsmail staat een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of annuleren. U kunt ook bellen naar 0229 25 22 00.

Wanneer is de identiteitskaart klaar?

Uw identiteitskaart is 5 werkdagen na uw aanvraag klaar. U kunt het dan vanaf 10.00 uur ophalen. Bij een spoedaanvraag is uw identiteitskaart na 1 tot 2 werkdagen klaar. Van 25 tot en met 29 september kunnen er geen spoed aanvragen worden gedaan. Het paspoort moet binnen 3 maanden worden opgehaald.  

Identiteitskaart ophalen of laten bezorgen

U kunt uw identiteitskaart zonder een afspraak te maken ophalen in het stadhuis of gratis laten bezorgen. U maakt deze keuze bij de aanvraag. Lees alles over het bezorgen op de pagina Bezorgen.

Identiteitskaart kwijt of gestolen?

U hoeft geen aangifte te doen bij de politie als uw identiteitskaart is gestolen. Wel moet u dit zo snel mogelijk bij de gemeente melden. Dit regelt u via de pagina Paspoort of identiteitskaart kwijt. Daarna kunt u een afspraak maken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.  

Om een identiteitskaart aan te kunnen vragen gelden de volgende voorwaarden:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Hoorn.
  • De persoon voor wie de identiteitskaart wordt aangevraagd, moet zelf aanwezig zijn. Ook bij het ophalen of laten bezorgen.

Toestemming bij aanvraag voor kinderen tot 12 jaar

Vraagt u een identiteitskaart aan voor een kind tot 12 jaar? Dan moeten alle gezaghouders hier vooraf toestemming voor geven. Dit kan op 2 manieren:

Identiteitskaart

Kosten 

Volwassenen vanaf 18 jaar

€ 75,80

Volwassenen vanaf 18 jaar met spoedaanvraag

€ 132,89

Personen tot 18 jaar

€ 40,92

Personen tot 18 jaar met spoedaanvraag

€ 98,01

U betaalt de kosten voor uw identiteitskaart bij de aanvraag in het stadhuis.

Neem het volgende mee naar de afspraak in het stadhuis:

  • Alle reisdocumenten (paspoort/identiteitskaart) die u bezit, ook als ze niet meer geldig zijn.
  • Een goedgelijkende pasfoto in kleur. De pasfoto is maximaal zes maanden oud op het moment van de aanvraag. Meer informatie over de eisen van een pasfoto vindt u op de website van de Rijksoverheid.
  • Een pinpas (of contant geld).
  • De persoon voor wie de identiteitskaart wordt aangevraagd, moet altijd zelf aanwezig zijn. Ook bij het ophalen of laten bezorgen. 

Toestemming bij aanvraag voor kinderen tot 12 jaar

Vraagt u een identiteitskaart aan voor een kind tot 12 jaar? Dan moeten alle gezaghouders hier vooraf toestemming voor geven. Dit kan op 2 manieren:

Als u 3 keer in 5 jaar een reisdocument als vermist opgeeft, wordt er onderzoek gedaan naar de redenen van vermissing. U kunt dan worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). Dat betekent dat u mogelijk geen reisdocument meer mag aanvragen.

Vanaf 12 jaar mogen kinderen het aangevraagde paspoort en/of identiteitskaart alleen ophalen.

Kijk voor een overzicht op de website van de Rijksoverheid

U moet een identiteitskaart van een overledene inleveren bij de gemeente. 

Iedereen vanaf 14 jaar moet een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. U bent strafbaar als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien. U loopt dan het risico op een boete. 

Als u met een kind naar het buitenland reist, heeft het kind een eigen identiteitskaart of paspoort nodig. Voor meer informatie over dit onderwerp kun de website van van de Rijksoverheid bekijken. Bijvoorbeeld als u een andere achternaam heeft dan uw kind en alleen met uw kind op reis gaat. Of als u niet de ouder bent van het kind waarmee u op reis gaat.

Na de aanvraag moet u de identiteitskaart binnen 3 maanden persoonlijk afhalen in het stadhuis. Daarvoor hoeft u geen afspraak te maken. U heeft alleen uw afhaalbewijs nodig. Ook kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn bij het afhalen. U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen. Kijk hiervoor op de pagina Bezorgen.

Ja, in het stadhuis is een automaat aanwezig waarmee u zelf pasfoto's kunt laten maken. Deze automaat is alleen te gebruiken voor mensen van 12 jaar of ouder. Het maken van een foto kost € 9. U kunt alleen met pin betalen. 

Als uw oude identiteitskaart al verlopen is, dan moet u het inleveren bij de aanvraag. Is de identiteitskaart nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart. Bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart kunt u aangeven dat u uw oude identiteitskaart graag terug wilt. De oude identiteitskaart wordt dan ongeldig gemaakt. Dit geldt eventueel ook voor een oud paspoort.

Als het u door een medische reden niet lukt om naar het stadhuis te komen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. U zorgt zelf voor een goede pasfoto. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

De letter ‘O’ komt in de Nederlandse documentnummers niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’ (nul).

U moet hiervoor een afspraak maken. De afspraak regelt u via het formulier Afspraak maken. U kunt in het stadhuis aangeven dat het om een spoedaanvraag gaat. U betaalt hier extra kosten voor.  

Ja. Na het ophalen van uw identiteitskaart ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Ja, u kunt naast een identiteitskaart ook een paspoort aanvragen.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.