Afvalbeleidsplan

De kosten om restafval te verbranden stijgen de komende jaren verder door hogere rijksbelasting. Er worden in de gemeente Hoorn vier soorten afval aan huis ingezameld. Dit is restafval, GFT, plastic en papier.

Veel restafval

In Hoorn hebben we veel restafval. Als we niet minder afval produceren en niet beter afval gaan scheiden, wordt de afvalstofheffing steeds hoger. Om die reden werkt de gemeente aan een nieuw afvalbeleidsplan. Inwoners hebben in mei 2024 via de gemeentelijke vragenlijst en tijdens werksessies bijgedragen aan de ontwikkeling van dit plan.

Wat gaan we doen?

In de binnenstad en bij hoogbouw verdwijnen vuilniszakken voor restafval en plastic. Voor laagbouw zijn drie opties uitgewerkt. In het plan is gezocht naar de juiste balans tussen kosten, service en milieu. Maar er wordt ook gekeken wat er per wijk mogelijk is. Op 26 november bespreekt de gemeenteraad deze opties tijdens een meningsvormende raadssessie. Begin 2025 volgt er een besluit.

Op 26 november bespreekt de gemeenteraad deze opties tijdens een meningsvormende raadssessie. Begin 2025 volgt er een besluit.

De opties waarover de raad beslist:

Optie 1: vier afvalbakken aan huis
Dit betekent grijs voor restafval, groen voor GFT, oranje voor plastic en blauw voor papier. U heeft dan vier afvalbakken aan huis. 

Optie 2: restafval op afstand
Groen voor GFT, oranje voor plastic, blauw voor papier en restafval in een verzamelcontainer op een vaste plek bij u in de buurt. U heeft dan drie afvalbakken aan huis en u brengt uw restafval weg.

Optie 3: na-scheiden
Grijs voor restafval en plastic, groen voor GFT en blauw voor papier. U heeft dan drie afvalbakken aan huis. Het plastic wordt na inzameling gescheiden. 

Wat betekent dit?

Optie 1: vier afvalbakken aan huis
Milieu: Het aantal kilo’s oud papier, karton en restafval blijft ongeveer hetzelfde. Bedrijven kunnen hun papierafval niet meer aan de straat zetten. Vanuit andere gemeentes blijkt dat bewoners waarschijnlijk iets beter afval gaan scheiden.

Service: De mening over service is persoonlijk. Sommige mensen zullen blij zijn met een extra bak aan huis, anderen misschien niet. In het algemeen zullen mensen het prettig vinden dat oud papier en karton niet meer los langs de weg staan, waardoor er ook minder zwerfafval komt. Dit was ook een wens die uit vragenlijsten en werkateliers naar voren kwam. Het straatbeeld zal verbeteren. Dit geldt ook voor inwoners in hoogbouw die hun oud papier en karton altijd meteen kwijt kunnen in een verzamelcontainer.

Kosten: De inzameling wordt efficiënter. Bij hoogbouw wordt het makkelijker en goedkoper. Voor laagbouw wordt oud papier en karton minder vaak opgehaald, wat kosten bespaart. Er moet wel geïnvesteerd worden in verzamelcontainers voor oud papier en karton, wat extra kosten geeft. De inzameling van plastic gaat van 1 keer per 4 weken naar 1 keer per 2 weken. Dit is goed voor het milieu, maar maakt het wel duurder.

Optie 2: restafval op afstand

Milieu: Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid restafval per inwoner toeneemt als mensen verder moeten lopen om het weg te gooien, zonder extra kosten. Er wordt niet verwacht dat er veel verandert in de hoeveelheid oud papier en karton. De hoeveelheid plastic blijft ook ongeveer gelijk. Door de bakken vaker te legen, zullen ze minder vol zitten.

Service: Mensen zullen het positief vinden dat het losse ophalen van oud papier en karton verdwijnt uit het straatbeeld. Dit is ook handig voor mensen in hoogbouw, die hun oud papier en karton altijd meteen weg kunnen gooien. Voor mensen in laagbouw verandert het aantal bakken niet, omdat hun restafvalbak nu voor oud papier en karton wordt gebruikt.

Kosten: Over het algemeen wordt de inzameling efficiënter. De restafvalbak wordt omgebouwd tot een bak voor oud papier en karton, wat eenmalige kosten met zich meebrengt. Er is een investering nodig voor containers bij hoogbouwlocaties voor oud papier en karton. De kosten voor het inzamelen van plastic bij laagbouw stijgen door het vaker legen van de bakken. Er moeten ook ondergrondse containers per buurt komen, wat eenmalig duur is. Dit maakt deze optie de duurste.

Optie 3: na-scheiden

Milieu: Als we afval achteraf scheiden, zijn mensen minder bewust bezig met afval scheiden. Dit zorgt voor meer restafval en minder apart ingezamelde materialen. Een voordeel hiervan is dat er geen afval afgekeurd wordt, en dat plastic dat nog in het restafval zit, alsnog gescheiden kan worden in een speciale installatie.

Service: Plastic en restafval worden in dezelfde afvalbak verzameld, wat mensen vaak prettig vinden. Daarnaast wordt oud papier en karton niet meer apart opgehaald, wat het straatbeeld rustiger maakt. Voor mensen in hoogbouw is het handig dat ze oud papier en karton altijd meteen kwijt kunnen.

Kosten: Door het afval vaker op te halen bij laagbouw, stijgen de kosten iets. Afvalbakken voor plastic krijgen nieuwe stickers en worden schoongemaakt. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe containers voor oud papier en karton bij hoogbouw. De kosten voor apart plastic inzamelen vallen weg, maar de totale kosten gaan iets omhoog.

Reactie online doorgeven

Wilt u iets doorgeven over dit voorstel? Vul dan het formulier in

Naast het afvalbeleidsplan werkt de gemeente ook aan verbeteringen in de afvalinzameling die sowieso gedaan moeten worden.  Dit betekent dat de gemeente in de binnenstad en bij de hoogbouw stopt met de zakkeninzameling en zorgt voor ondergrondse containers en GFT-cocons. Binnenkort wordt onder de grond gekeken of de boogde locaties inderdaad kunnen. Soms worden er toch nog oude kabels en leidingen gevonden of zelfs archeologische vondsten.  

Locaties nog niet bekend

De gemeente kiest er voor de locatielijst nog niet te delen, omdat sommige locaties nog kunnen veranderen. De gemeente doet dat pas als zij zeker weet dat ook onder de grond aan alle eisen is voldaan. Eind van het jaar zullen inwoners geïnformeerd worden. Dit gebeurt in ieder geval tijdens bestaande bewonersavonden voor inwoners van de binnenstad. In december neemt het college een voorlopig besluit over de voorgestelde locaties. Mochten er zwaarwegende bezwaren zijn dan kan dit na dit besluit kenbaar gemaakt worden. De gemeente zal de locaties in die periode ook zichtbaar maken met informatieborden. 

Eind dit jaar

Het bepalen van de locaties voor ondergrondse containers in de binnenstad is een complexe zaak. Wethouder Bennis noemt het met regelmaat ‘de strijd om de openbare ruimte’. De afgelopen periode zijn er flinke stappen gezet en de gemeente verwacht eind van dit jaar met een voorgenomen locatiebesluit te komen. Ondertussen werkt de gemeente door aan een nieuw afvalbeleidsplan.  

In een huishouden kennen we verschillende soorten afval; denk bijvoorbeeld aan gft en etensresten, plastic, blik en drinkpakken, papier en textiel. In het afvalbeleidsplan staat wat een gemeente belangrijk vindt als het gaat om het voorkomen, verminderen en beter scheiden van huishoudelijk restafval. Hierbij wordt rekening gehouden met de gevolgen voor het milieu, de service en de kosten. Bij service moet u denken aan hoe vaak uw afval wordt opgehaald, maar ook aan voorlichting over afval scheiden en -preventie.

Onderzoek

Om de hoeveelheid afval te verminderen en zo de kosten te beheersen willen we drie onderdelen gaan onderzoeken: 

  • preventie, het voorkomen van afval
  • hergebruik, het uitstellen van afval
  • het scheiden van grondstoffen uit het afval

Hoe dit eruit komt te zien en wat dit betekent voor de kosten en de service mag u meebepalen. Sommige dingen zijn wettelijk bepaald, maar heel veel ook niet. Om de goede keuzes te maken is het belangrijk om te weten wat u belangrijk vindt.

149 kilo restafval per jaar

Gemiddeld produceren we in Hoorn per persoon 549 kilo afval per jaar. Hiervan is 149 kilo restafval. Helaas bestaat 80% van dit restafval uit afval dat in een andere bak thuishoort. Denk aan plastic, gft, etensresten, maar ook papier, glas en kleiding. Dat is zonde, want hierdoor kan het afval niet worden gerecycled. Het verwerken van restafval, of beter gezegd wegwerken, kost veel geld. Hoe groter de berg niet-recyclebaar afval, hoe meer we het milieu belasten en hoe meer het kost. Minder afval en goed scheiden is daarom niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Er wordt gewerkt aan een nieuw afvalbeleidsplan. Inwoners hebben hierover op verschillende manieren kunnen meedenken. Dit kon onder meer via een:

  • online vragenlijst
  • werksessies

De resultaten van de vragenlijst en de werksessies zijn meegenomen in het voorstel.

Op 26 november bespreekt de gemeenteraad het voorstel voor de laagbouw tijdens de meningsvormende raadsessie. Begin 2025 neemt de raad een besluit over het nieuwe afvalbeleidsplan.

Resultaten vragenlijst 

Van 17 april tot en met 1 mei hebben 2.253 inwoners de vragenlijst over afval ingevuld. Er is een duidelijk beeld over de opvatting van de inwoner als het gaat om afval scheiden en welke rol kosten en service hierbij spelen. Bij de open antwoorden kwamen veel inwoners met de wens voor een blauwe afvalcontainer. Bedoeld voor oud papier en karton. Daarnaast viel de suggestie voor het maken van milieuparken in de buurt van supermarkten op. Inwoners kunnen dan op één plek terecht voor glas en bijvoorbeeld kleding. De gemeente onderzoekt nu wat de mogelijkheden zijn. 

Meegedacht tijdens werksessies 

Na de vragenlijst zijn inwoners uitgenodigd voor werksessies. 25 inwoners hebben zich hiervoor aangemeld en bezochten een van de twee werksessies op 27 mei in De Kreek of Wijkcentrum Kersenboogerd. Tijdens de werksessie hebben inwoners meegedacht over de verschillende keuzes die de gemeente moet maken als het gaat om afvalinzameling, afval scheiden en het verminderen van afval. Er zijn veel mooie adviezen gegeven. De resultaten worden nu verwerkt en sommige opties worden op haalbaarheid onderzocht.  

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.