Afvalbeleidsplan
De kosten om restafval te verbranden stijgen de komende jaren verder door hogere rijksbelasting. Er worden in de gemeente Hoorn vijf soorten afval aan huis ingezameld. Dit is restafval, GFT, plastic, papier en grofvuil.
Veel restafval
In Hoorn hebben we veel restafval. Als we niet minder afval produceren en niet beter afval gaan scheiden, wordt de afvalstofheffing steeds hoger. Want meer restafval, is meer verbranding en verbranden wordt steeds duurder door rijksbelasting. Om die reden werkt de gemeente aan een nieuw afvalbeleidsplan. Ook inwoners hebben hier aan bijgedragen. Ruim 2250 inwoners hebben in mei 2024 de gemeentelijke vragenlijst ingevuld en tientallen inwoners zijn tijdens de werksessies verder met de gemeente in gesprek gegaan.
Wat gaan we doen?
In de binnenstad en bij hoogbouw verdwijnen vuilniszakken voor restafval en plastic. Hier worden ondergrondse containers voor geplaatst. Voor laagbouw zijn drie opties uitgewerkt. In het plan is gezocht naar de juiste balans tussen kosten, service en milieu. Maar er wordt ook gekeken wat er per wijk mogelijk is. Op 26 november bespreekt de raadscommissie deze opties tijdens een meningsvormende raadssessie. In het voorjaar 2025 volgt er een besluit.
Op 26 november bespreekt de gemeenteraad deze opties tijdens een meningsvormende raadssessie. In het voorjaar van 2025 volgt er een besluit.
De opties waarover de raad beslist:
Optie 1: vier afvalbakken aan huis
Dit betekent grijs voor restafval, groen voor GFT, oranje voor plastic en blauw voor papier. U heeft dan vier afvalbakken aan huis.
Optie 2: restafval op afstand
Groen voor GFT, oranje voor plastic, blauw voor papier en restafval in een verzamelcontainer op een vaste plek bij u in de buurt. U heeft dan drie afvalbakken aan huis en u brengt uw restafval weg.
Optie 3: na-scheiden
Grijs voor restafval en plastic, groen voor GFT en blauw voor papier. U heeft dan drie afvalbakken aan huis. Het plastic wordt na inzameling gescheiden.
Wat betekent dit?
Optie 1: vier afvalbakken aan huis
Milieu: Het aantal kilo’s oud papier, karton en restafval blijft ongeveer hetzelfde. Bedrijven kunnen hun papierafval niet meer aan de straat zetten. Vanuit andere gemeentes blijkt dat bewoners waarschijnlijk iets beter afval gaan scheiden.
Service: De mening over service is persoonlijk. Sommige mensen zullen blij zijn met een extra bak aan huis, anderen misschien niet. In het algemeen zullen mensen het prettig vinden dat oud papier en karton niet meer los langs de weg staan, waardoor er ook minder zwerfafval komt. Dit was ook een wens die uit vragenlijsten en werkateliers naar voren kwam. Het straatbeeld zal verbeteren. Dit geldt ook voor inwoners in hoogbouw die hun oud papier en karton altijd meteen kwijt kunnen in een verzamelcontainer.
Kosten: De inzameling wordt efficiënter. Bij hoogbouw wordt het makkelijker en goedkoper. Voor laagbouw wordt oud papier en karton minder vaak opgehaald, wat kosten bespaart. Er moet wel geïnvesteerd worden in verzamelcontainers voor oud papier en karton, wat extra kosten geeft. De inzameling van plastic gaat van 1 keer per 4 weken naar 1 keer per 2 weken. Dit is goed voor het milieu, maar maakt het wel duurder.
Optie 2: restafval op afstand
Milieu: Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid restafval per inwoner toeneemt als mensen verder moeten lopen om het weg te gooien, zonder extra kosten. Er wordt niet verwacht dat er veel verandert in de hoeveelheid oud papier en karton. De hoeveelheid plastic blijft ook ongeveer gelijk. Door de bakken vaker te legen, zullen ze minder vol zitten.
Service: Mensen zullen het positief vinden dat het losse ophalen van oud papier en karton verdwijnt uit het straatbeeld. Dit is ook handig voor mensen in hoogbouw, die hun oud papier en karton altijd meteen weg kunnen gooien. Voor mensen in laagbouw verandert het aantal bakken niet, omdat hun restafvalbak nu voor oud papier en karton wordt gebruikt.
Kosten: Over het algemeen wordt de inzameling efficiënter. De restafvalbak wordt omgebouwd tot een bak voor oud papier en karton, wat eenmalige kosten met zich meebrengt. Er is een investering nodig voor containers bij hoogbouwlocaties voor oud papier en karton. De kosten voor het inzamelen van plastic bij laagbouw stijgen door het vaker legen van de bakken. Er moeten ook ondergrondse containers per buurt komen, wat eenmalig duur is. Dit maakt deze optie de duurste.
Optie 3: na-scheiden
Milieu: Als we afval achteraf scheiden, zijn mensen minder bewust bezig met afval scheiden. Dit zorgt voor meer restafval en minder apart ingezamelde materialen. Dat zorgt voor meer verbranding, dus hogere kosten en de kwaliteit gaat achteruit. Hierdoor valt er minder te recycelen. Een voordeel hiervan is dat er geen afval afgekeurd wordt, en dat plastic dat nog in het restafval zit, alsnog gescheiden kan worden in een speciale installatie.
Service: Plastic en restafval worden in dezelfde afvalbak verzameld, wat mensen vaak prettig vinden. Daarnaast wordt oud papier en karton niet meer apart opgehaald, wat het straatbeeld rustiger maakt. Voor mensen in hoogbouw is het handig dat ze oud papier en karton altijd meteen kwijt kunnen.
Kosten: Door het afval vaker op te halen bij laagbouw, stijgen de kosten iets. Afvalbakken voor plastic krijgen nieuwe stickers en worden schoongemaakt. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe containers voor oud papier en karton bij hoogbouw. De kosten voor apart plastic inzamelen vallen weg, maar de totale kosten gaan iets omhoog.
Glas, kleding, luiers, kringloopbedrijven en grofvuil
Naast de eerder genoemde opties, kijken we ook naar het verbeteren van de inzameling van glas, kleding, luiers, kringloopbedrijven en grofvuil.
Reactie online doorgeven
Wilt u iets doorgeven over dit voorstel? Vul dan het formulier in
Naast het afvalbeleidsplan werkt de gemeente ook aan verbeteringen in de afvalinzameling die sowieso gedaan moeten worden. Dit betekent dat de gemeente in de binnenstad en bij de hoogbouw stopt met de zakkeninzameling en zorgt voor ondergrondse containers voor restafval en plastic. Voor groente, fruit en tuinafval komen er boven de grond zogenoemde cocons. In de afgelopen maanden is er onder de grond onderzoek verricht om te bepalen of beoogde locaties technisch haalbaar zijn. Soms worden er namelijk toch nog oude kabels en leidingen gevonden of zelfs archeologische vondsten.
Locaties nog niet bekend
De gemeente kiest er voor de locatielijst nog niet te delen, omdat sommige locaties nog kunnen veranderen. De gemeente deelt de locaties als zeker is dat ook onder de grond aan alle eisen is voldaan. In januari 2025 worden inwoners geïnformeerd. Dit gebeurt in ieder geval tijdens bestaande bewonersavonden voor inwoners van de binnenstad. In februari neemt het college een voorlopig besluit over de voorgestelde locaties. Inwoners kunnen dan nog bezwaar maken. De gemeente deelt de locaties in die periode ook via deze website.
Februari 2025
Het bepalen van de locaties voor ondergrondse containers in de binnenstad is een complexe zaak. Wethouder Bennis noemt het met regelmaat ‘de strijd om de openbare ruimte’. De afgelopen periode zijn er flinke stappen gezet en de gemeente verwacht begin volgend jaar met een voorgenomen locatiebesluit te komen. Ondertussen werkt de gemeente door aan een nieuw afvalbeleidsplan, dit wordt het gemeentelijk grondstoffenplan genoemd.
In een huishouden kennen we verschillende soorten afval; denk bijvoorbeeld aan gft en etensresten, plastic, blik en drinkpakken, papier en textiel. In het afvalbeleidsplan staat wat een gemeente belangrijk vindt als het gaat om het voorkomen, verminderen en beter scheiden van huishoudelijk restafval. Hierbij wordt rekening gehouden met de gevolgen voor het milieu, de service en de kosten. Bij service moet u denken aan hoe vaak uw afval wordt opgehaald, maar ook aan voorlichting over afval scheiden en -preventie.
Onderzoek
Om de hoeveelheid afval te verminderen en zo de kosten te beheersen willen we drie onderdelen gaan onderzoeken:
- preventie, het voorkomen van afval
- hergebruik, het uitstellen van afval
- het scheiden van grondstoffen uit het afval
Hoe dit eruit komt te zien en wat dit betekent voor de kosten en de service mag u meebepalen. Sommige dingen zijn wettelijk bepaald, maar heel veel ook niet. Om de goede keuzes te maken is het belangrijk om te weten wat u belangrijk vindt.
149 kilo restafval per jaar
Gemiddeld produceren we in Hoorn per persoon 549 kilo afval per jaar. Hiervan is 149 kilo restafval. Helaas bestaat 80% van dit restafval uit afval dat in een andere bak thuishoort. Denk aan plastic, gft, etensresten, maar ook papier, glas en kleiding. Dat is zonde, want hierdoor kan het afval niet worden gerecycled. Het verwerken van restafval, of beter gezegd wegwerken, kost veel geld. Hoe groter de berg niet-recyclebaar afval, hoe meer we het milieu belasten en hoe meer het kost. Minder afval en goed scheiden is daarom niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
Verschillende maatregelen om restafval te verminderen
In Hoorn zijn vier soorten huishoudelijk afval die met regelmaat aan huis worden opgehaald. Om restafval te verminderen werken we aan ondergrondse containers voor de binnenstad en de hoogbouw. Voor de laagbouw zijn 3 opties uitgewerkt voor het huishoudelijk afval: rest, plastic, gft en papier.
Ook voor de andere afvalstromen zijn er nieuwe maatregels uitgewerkt.
Voorstel:
- Grof afval kan nog steeds één keer per maand gratis worden opgehaald. Wel wordt onderzocht of dit in de toekomst ook zo kan blijven. Dit vanwege de stijgende kosten voor het verbranden van restafval.
- Betere inzameling van glas en textiel. Het voorstel is om meer verzamelcontainers te plaatsen. De textielcontainers die niet in opdracht van de gemeente (in de openbare ruimte) geplaatst zijn worden verwijderd.
- Verbetering van de luierinzameling, bijvoorbeeld bij kinderdagverblijven, maar ook door het stimuleren van wasbare luiers.
- Er zal een verbeterde samenwerking met de kringloopwinkels opgestart moeten worden. Momenteel zijn er twee kringloopwinkels die haar restafval via HVC kunnen laten ophalen. De gemeente wil één beleid voor alle (juist gecertificeerde) kringloopwinkels gaan opstellen.
- Voorgesteld wordt om vanaf 2025 een toegangspas of app te gebruiken voor het brengen van afval naar Het afvalbrengstation in Zwaag. Het afvalbrengstation is bedoeld voor inwoners. Op dit moment kan iedereen het terrein op en lopen huishoudelijk afval en bedrijfsafval door elkaar.
- Als laatste maatregel wordt er meer prioriteit gegeven aan preventie en hergebruik, betere communicatie, controle en handhaving. Hoewel dit tijd en geld kost, zal het op de lange termijn positief zijn voor milieu, kosten en service.
De voorgestelde maatregelen moeten nog door de raad besproken en beoordeeld worden. Tot die tijd zijn de voorgestelde opties niet definitief. In het voorjaar van 2025 beslist de raad over het totale afvalbeleidsplan en worden de keuzes wel definitief gemaakt.
Er wordt gewerkt aan een nieuw afvalbeleidsplan. Inwoners hebben hierover op verschillende manieren kunnen meedenken. Dit kon onder meer via een:
- online vragenlijst
- werksessies
De resultaten van de vragenlijst en de werksessies zijn meegenomen in het voorstel. Op 26 november bespreekt de raadscommissie het voorstel voor de laagbouw tijdens de meningsvormende raadsessie. In het voorjaar van 2025 neemt de raad een besluit over het nieuwe afvalbeleidsplan.
Resultaten vragenlijst
Van 17 april tot en met 1 mei hebben 2.253 inwoners de vragenlijst over afval ingevuld. Dat is echt ontzettend veel. Dat geeft wel aan hoe betrokken inwoners zijn. Hierdoor is er een duidelijk beeld over de opvatting van de inwoner als het gaat om afval scheiden en welke rol kosten en service hierbij spelen. Bij de open antwoorden kwamen veel inwoners met opmerkingen over grofvuil. Ook is er een wens voor een blauwe afvalcontainer. Bedoeld voor oud papier en karton. Daarnaast viel de suggestie voor het maken van milieuparken in de buurt van supermarkten op. Inwoners kunnen dan op één plek terecht voor glas en bijvoorbeeld kleding. De gemeente onderzoekt nu wat de mogelijkheden zijn.
Meegedacht tijdens werksessies
Na de vragenlijst zijn inwoners uitgenodigd voor werksessies. 25 inwoners hebben zich hiervoor aangemeld en bezochten een van de twee werksessies op 27 mei in De Kreek of Wijkcentrum Kersenboogerd. Tijdens de werksessie hebben inwoners meegedacht over de verschillende keuzes die de gemeente moet maken als het gaat om afvalinzameling, afval scheiden en het verminderen van afval. Er zijn veel mooie adviezen gegeven. Onder andere over de inzameling van oud papier. De resultaten worden nu verwerkt en sommige opties worden op haalbaarheid onderzocht.
Flyer/bakhanger aan grijze of oranje bak
Omdat er zo uitgebreid is meegedacht en inwoners zeer betrokken zijn bij het thema afval is besloten om ook te laten weten hoe we de inbreng van inwoners verwerkt hebben tot een voorstel. In de week van 18 t/m 22 november ontvangen inwoners van de laagbouw aan hun afvalbak een bakhanger (flyer). Indien zij nog aanvullingen hebben kunnen zij dit doorgeven via een formulier dat terug te vinden is op deze pagina onder ‘3 of 4 bakken aan huis.
Samen met inwoners
Voor het afvalbeleidsplan is uitgebreid geparticipeerd met alle inwoners uit de gemeente. Naast het afvalbeleidsplan loopt er ook een opdracht voor het organiseren van ondergrondse containers in de binnenstad en GFT containers voor de binnenstad en de hoogbouw. Inwoners van de binnenstad en hoogbouw worden hier o.a. via de bewonersavond voor de binnenstad apart over op de hoogte gehouden. Zodra de locaties definitief zijn volgt er nog een zienswijzeprocedure waarbij er bezwaar gemaakt kan worden. Meedenken over de locaties is helaas lastig, omdat een goede locatie van heel veel factoren afhangt. Dit geldt zowel onder- als boven de grond.
Bedankt voor het doorgeven! We gaan er mee aan de slag.
Heeft u persoonlijke vragen of wilt u graag reageren op de inhoud?
Dan kunt u contact opnemen.