Geldzorgen? Het verhaal van Sascha

'Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt'

Sascha Daalder, 47 jaar: 'Een fijn huis in Bangert en Oosterpolder, een mooie auto voor de deur, twee keer per jaar op vakantie: bij ons thuis liep financieel alles op rolletjes. Tenminste, dat dacht ik. Ondertussen stapelden de schulden zich op. Dat wist ik niet, en eerlijk gezegd: ik wilde het ook niet weten. Zowel mijn man Martin als ik deden alsof het onderwerp ‘financiën’ niet bestond: ik stelde geen vragen, hij legde de enveloppen gewoon in de kast. Dat ging best lang goed. Tot ik op een dag wilde pinnen in een kledingwinkel op het Kleine Noord en ‘saldo tekort’ in het scherm zag staan. Aan de telefoon reageerde Martin doodkalm. Ik hoefde me geen zorgen te maken, dat gebeurde iedereen toch wel eens?

Op dat moment had ik natuurlijk door moeten vragen, maar ik liet me maar wat graag geruststellen. Als mijn man het zei, zou het wel goedkomen. Dat gebeurde helaas niet, althans: niet vanzelf.

Ondertussen werd het steeds ongezelliger in huis. Eerst dacht ik dat het kwam doordat onze pubers; we hebben twee zoons die zich voornamelijk bezighouden met bankhangen. Tot ik me realiseerde dat Martin wel heel gespannen was. Ik heb aan allerlei oorzaken gedacht en vroeg me zelfs af of hij misschien een ander had en dat voor me verborgen probeerde te houden.

Achteraf bleek dat Martin iets anders verborgen hield. Hij had toen al veel stress door onze financiën en wist dat ons uitgavenpatroon niet meer klopte met onze inkomsten. Maar hij wilde zichzelf en ons geen dingen ontzeggen. Het ging ook zo geleidelijk. Ze zeggen wel eens: “kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen”. Datzelfde geldt eigenlijk voor je uitgaven. De nieuwste telefoons, goede laptops voor school, mooie gympen: natuurlijk gun je dat je kinderen. Meerdere keren op vakantie, mooie meubels: ik sprak er trots over tegen vrienden. En als je denkt dat je het kunt betalen: waarom niet?

Ik was echt bang dat we ons huis moesten gaan verkopen als we niet snel hulp zouden zoeken. Martin kon van de stress al niet meer helder nadenken, en stak zijn hoofd in het zand. Daarom heb ik zelf de stap gezet en gebeld voor hulp van deskundigen bij 1.Hoorn.

Dankzij de hulp en steun van 1.Hoorn weet ik nu dat ik er niet alleen voor sta. En ik heb het antwoord gevonden op mij op de goede weg te krijgen: dat je beter kunt zorgen dat je geldzaken op orde zijn voordat je spullen aanschaft. En omdat het goed is als je je kinderen leert dat je eerst geld moet hebben, voordat je het uitgeeft. Bijvoorbeeld door ergens voor te werken en te sparen. Klinkt allemaal vrij simpel, nu ik er zo op terugkijk. Maar toen ik ontdekte dat wij veel niet betaalde rekeningen hadden, was ik vooral in paniek. In die periode was het heel lastig om helder na te denken. Ik miste het overzicht.

'Mariette bracht rust in ons hoofd en in ons leven'

Wat ik het moeilijkste vond van alles? Toegeven dat we hulp nodig hadden. Ik schaamde me: hoe hadden we het zover laten komen? Uiteindelijk besloot ik niet te lang bij die vraag stil te staan. We moesten op zoek naar een oplossing voor onze problemen. Maar waar te beginnen? Deskundige Ellen Besseling van 1.Hoorn hielp me om onze hulpvraag scherp te krijgen. Via Ellen kwamen we in contact met ‘SchuldHulpMaatje’ Mariette. Zij bracht orde in de chaos, gaf ons tips en dacht met ons mee. En wat ik het allerfijnste vond: zonder ons te veroordelen.'

Wilt u zelf aan de slag?

Met een goed plan kun je uit de problemen komen. Het Nibud heeft een speciale website waar je zelf aan de slag kunt. Kijk op www.zelfjeschuldenregelen.nl.

Wilt u ook samen op zoek naar de oplossing?

Neem dan contact op met 1.Hoorn of kijk op de pagina Hulp bij Rondkomen.

Gratis cliëntondersteuning

1.Hoorn biedt ook cliëntondersteuning bijvoorbeeld bij gesprekken met de gemeente. Een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Meer informatie vindt u op de pagina Cliëntondersteuning.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.