Asielopvang in de gemeente Hoorn

Door de Spreidingswet moeten alle Nederlandse gemeenten verplicht meewerken aan de opvang van asielzoekers. Deze wet zorgt ervoor dat er genoeg opvangplekken komen en dat de verdeling over het land eerlijk is. Het Rijk heeft bepaald hoeveel asielzoekers elke gemeente moet opvangen. Voor Hoorn zijn dat 399 mensen. Er wordt landelijk gepraat over het stoppen van deze wet, maar dat is nog onzeker. Daarom moeten de gemeenten voorlopig doorgaan met de voorbereidingen.

Locatie opvangcentrum 

De gemeenten Koggenland en Hoorn hebben samen één voorkeurslocatie gevonden voor de opvang van asielzoekers. Deze plek ligt in de gemeente Koggenland aan de grens met Hoorn. Het gaat om een weiland naast carpoolplaats A7 (A7 locatie). Hier is plek voor het aantal asielzoekers van beide gemeenten. Dit zijn ongeveer 550 mensen, waaronder 47 minderjarigen. Ook het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de provincie Noord-Holland vinden deze locatie een goede keuze. Daarnaast komt er mogelijk een doorstroomvoorziening voor statushouders die wachten op een woning. De gemeente Hoorn heeft ook een reserve locatie, voor het geval dat de eerste locatie afvalt.

Samenwerking tussen Koggenland en Hoorn 

De samenwerking tussen de gemeenten is belangrijk voor deze plek. Door samen te werken kunnen Koggenland en Hoorn één opvanglocatie maken met goede voorzieningen en begeleiding voor de asielzoekers. Het COA zorgt ook voor de begeleiding van de minderjarigen. 

Reserve locatie (B-keuze) 

De reserve locatie is het weiland tussen begraafplaats Zuiderveld, de Zuiderdracht en het John Raedeckerhof, naast de hondenuitlaatplek. Deze reserve locatie komt in principe alleen in beeld als de gemeenteraad niet met de A7 locatie instemt, of als de A7 locatie om een andere reden later afvalt. Alleen dan gaan we verder kijken naar de B-locatie en gaat de samenwerking met Koggenland niet door. Als dat gebeurt, gaan we met de omwonenden en betrokkenen in gesprek over of en hoe dat in te passen is. 

Raadsvergaderingen

Op maandag 23 september bespreekt de gemeenteraad van Koggenland dit voorstel. De gemeenteraad van Hoorn bespreekt het voorstel op 3 oktober en neemt op 10 oktober een besluit. Als beide gemeenten akkoord gaan, wordt verder onderzocht of het plan haalbaar is. Ook gaan de gemeenten en het COA in gesprek met de directe buren en belanghebbenden over de plannen. 

Volg de vergaderingen 

De raadsvergadering van 23 september start om 20.00 uur in de raadzaal in het gemeentehuis in De Goorn. Publiek is welkom. U kunt ook digitaal meekijken via de livestream. Kijk voor meer informatie op www.koggenland.nl/gemeenteraad. Voor Hoorn starten de commissievergadering van 3 oktober en de raadsvergadering van 10 oktober allebei om 20.00 uur in de raadzaal van het stadhuis. Publiek is welkom. U kunt ook digitaal meekijken via de livestream. Kijk voor meer info op www.hoorn.nl/gemeenteraad.  

Samenwerking in de ‘Regionale Regietafel Asielopvang’ 

Naast een plan voor Hoorn, werken we ook samen met de andere gemeenten in de regio Westfriesland. Op 1 november 2024 draagt de provincie Noord-Holland een gezamenlijk plan over aan de staatssecretaris. De precieze locaties en uitvoering voor de opvang zijn op dit moment nog niet bekend. 

1: Hoeveel tijd heeft Hoorn om een opvangcentrum te realiseren? 

Hoorn moet voor 15 oktober 2024 een besluit nemen over de invulling van de Spreidingswet. Het Rijk wil 1 november 2024 een besluit vanuit alle provincies. De provincie Noord-Holland verzamelt en bundelt de besluiten van de gemeenten in Noord-Holland. Nadat de provincie het overzicht met alle locaties heeft doorgestuurd, volgen de procedures voor bestemmingsplannen. Locaties zullen dus niet meteen op 1 november openen. 

2: Wanneer komt er een opvangcentrum?

Vanaf 2025, op z’n laatst voor de zomer van 2025, moeten gemeenten vluchtelingen in de gemeente opvangen. Dan zal het opvangcentrum gereed moeten zijn. Dit is zo afgesproken in de landelijke Spreidingswet. Veel zal echter afhangen van de besluiten die een nieuw kabinet gaat nemen over het mogelijk intrekken van deze Spreidingswet en de mogelijkheden van de snelheid van de bouw. 

3: Kan ik de komst van het opvangcentrum tegenhouden? 

In de Spreidingswet staat dat elke gemeente in Nederland verplicht is om asielzoekers op te vangen. Daar kunt u geen bezwaar tegen maken. In een volgende fase gaan de gemeenten en het COA in gesprek met directe buren, omwonenden en belanghebbenden over de plannen. We gaan dan in gesprek over hoe het plan in te passen is. 

Niet eens met locatie?
Bent u het niet eens met de locatie van het opvangcentrum, dan kunt u daar wel bezwaar tegen maken en beroep indienen. Het COA vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning aan om op een bepaalde locatie een opvangcentrum te bouwen. De gemeente handelt deze aanvraag af. U kunt tijdens het proces van de vergunningaanvraag bezwaar indienen en in een later stadium beroep aantekenen. 

4: Betaalt de gemeente de opvang en moeten wij dan meer gemeentelijke belastingen betalen? 

Het Rijk betaalt de opvang van asielzoekers en niet de gemeente. De gemeentelijke belastingen worden door deze kosten niet hoger. 

5: Wordt er eerst met omwonenden gesproken voordat er ergens een opvangcentrum komt? 

Op het moment dat de raad een bepaalde locaties aanwijst als optie, volgen uiteraard ook gesprekken met de buurt. 

6: Hoe worden inwoners betrokken? 

De gemeente gaat graag in gesprek met inwoners. Zodra meer bekend is hoe dit wordt uitgevoerd, volgt hier meer informatie over, zoals bijeenkomsten. Wij plaatsen de meest actuele informatie op deze overzichtspagina over de Spreidingswet. 

1: Wat voor mensen komen er in het opvangcentrum? 

Er komen vluchtelingen uit verschillende landen. Mannen, vrouwen, kinderen en gezinnen die uit hun eigen land gevlucht zijn voor oorlog, onderdrukking of om een andere reden niet in hun land kunnen blijven. 

2: Komen er ook alleenstaande mannen in het opvangcentrum? 

Ja, het kan zijn dat er ook alleenstaande mannen worden opgevangen, net zoals alleenstaande vrouwen en kinderen onder de 18 jaar. De gemeente bepaalt niet welke vluchtelingen worden opgevangen. Wel vinden wij het erg belangrijk dat er voldoende begeleiding is voor alle groepen vluchtelingen, zodat het leefbaar is in de opvangcentrum, maar zeker ook in onze gemeente. 

3: Komen er ook mensen uit veilige landen (veiligelanders) in het opvangcentrum wonen? 

De gemeente bepaalt niet welke vluchtelingen worden opgevangen. 

4: Hoeveel mensen komen in het opvangcentrum? 

Ongeveer 550 mensen. Hoorn moet 399 asielzoekers opvangen, waaronder 34 alleenstaande minderjarigen (Amv’ers). Koggenland 149, waaronder 13 Amv’ers. Daarnaast komt er mogelijk een doorstroomvoorziening voor statushouders die wachten op een woning in Koggenland. 

5: Kan dit aantal veranderen? 

Iedere twee jaar berekent het Rijk opnieuw hoeveel opvangplekken een gemeente moet hebben. Afhankelijk van hoeveel vluchtelingen er naar Nederland komen, kan dit aantal hoger of lager worden.

6: Hoe lang blijft de locatie staan? 

Het opvangcentrum blijft in principe 5 tot 10 jaar op dezelfde locatie staan.   

7: Blijft dezelfde groep asielzoekers al die tijd in het opvangcentrum wonen of gaan mensen ook weg? 

De groep blijft niet hetzelfde. Er vertrekken mensen uit het opvangcentrum. Bijvoorbeeld omdat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen en doorstromen als statushouder en een woning hebben gekregen. Er zijn ook mensen die vertrekken naar het land van herkomst of elders, als hun asielaanvraag is afgekeurd. Op de vrijgekomen plekken komen nieuwe asielzoekers. 

8: Worden asielzoekers die in Hoorn opgevangen worden ook statushouder in onze gemeente?  

Vanuit de regio is het doel om asielzoekers die hier worden opgevangen ook hier verder te laten integreren. Dit zodra zij een verblijfsvergunning krijgen en statushouder worden. Of dit ook mogelijk is, is uiteindelijk aan het COA.

Wij denken dat het voordeel heeft dat mensen al gewend zijn aan hun toekomstige woonomgeving. En dat mensen ook een andere band opbouwen met hun omgeving als zij weten dat zij hier waarschijnlijk komen wonen. Het integreren start dan eerder, wat alleen maar voordeel oplevert als zij statushouder worden. 

9: Is er gekeken naar andere locaties? 

Ja. Maar een opvangcentrum moet voldoen aan eisen op het gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid op en rond het terrein. Ook moet het goed bereikbaar zijn en wordt rekening gehouden met beschikbare voorzieningen als water, gas, elektriciteit en riolering. Uit ons onderzoek blijkt dat locatie A7 het meest geschikt is.  

10: Is het mogelijk om lege bedden te gebruiken voor andere doeleinden? 

Dit is vooralsnog niet aan de orde. 

1: Wat betekent de komst van het opvangcentrum voor de veiligheid in de buurt? 

De ervaring vanuit de rest van het land, is dat de overlast van bewoners in een opvangcentrum niet meer of minder is dan overlast die wordt veroorzaakt door eigen inwoners. Van andere gemeenten in Westfriesland en de rest van Nederland weten we ook dat er niet meer diefstal of meer onveiligheid op straat is. 

Een opvangcentrum is overigens heel iets anders dan een aanmeldlocatie zoals in Ter Apel. Vanzelfsprekend houden we de situatie in de gaten. Mocht blijken dat het niet goed gaat, dan nemen we gepaste maatregelen.  

2: Wat wordt er gedaan om verveling onder de vluchtelingen te voorkomen? 

Wij vinden het belangrijk dat er goede begeleiding is voor iedereen in het opvangcentrum. Denk dan aan ondersteuning vanuit het COA voor zinvolle dagbesteding, zoals boodschappen, koken, betrekken bij de organisatie op het opvangcentrum, scholing (taal) en werk. Op deze manier willen we verveling voorkomen. 

3: Kan ik nog wel fietsend naar de McDonalds, als de voorkeurslocatie doorgaat? 

Ja. De ervaring in heel veel gemeenten is dat de situatie rond een asielzoekerscentrum niet onveiliger wordt. 

4: Hoe voorkomt de gemeente overlast?  

Dat lukt door mensen waar mogelijk maatschappelijk te betrekken en duidelijke grenzen te stellen. Samen met het COA zorgen we voor voldoende faciliteiten, begeleiding en dagbesteding. Daarbij maken we duidelijk wat de mogelijkheden zijn en wat er niet kan.   

5: Wat merken inwoners van de opvang van vluchtelingen? 

Er gaan mensen in onze gemeente verblijven met soms een andere kledingstijl, die talen spreken die wij niet kennen. Er fietsen en lopen kinderen en volwassenen die u niet kent. Deze mensen gebruiken ook de leefruimte en doen ook boodschappen in het winkelcentrum. Asielzoekers die langer dan een half jaar hier verblijven, mogen werken. Anderen kunnen vrijwilligerswerk doen.  

6: Hoe is de gezondheidszorg voor de asielzoekers geregeld? 

De bewoners van het asielzoekerscentrum maken gebruik van de medische voorzieningen van het COA, spoed of noodgevallen uitgezonderd. 

1: Welke invloed heeft deze groep asielzoekers op het woningtekort? 

Opvanglocaties voor asielzoekers hebben geen invloed op beschikbare woningen. Er worden geen huizen gebruikt voor de opvang van deze groep asielzoekers. Er bestaan verschillende mogelijkheden, waarover nog besloten moet worden welke voor Hoorn werken. Het COA kan bijvoorbeeld nieuwe tijdelijke gebouwen neerzetten.  

2: Waarom is de Spreidingswet nodig? 

Van de 342 gemeenten in Nederland zijn er meer dan 100 gemeenten die al jaren geen asielzoekers opvangen, terwijl alle azc’s overvol zitten, vooral omdat vluchtelingen met een verblijfsstatus (statushouders) niet kunnen verhuizen naar een reguliere woning, vanwege de woningnood in Nederland. In de zomer van 2022 sliepen wekenlang asielzoekers buiten de poort van het aanmeldcentrum in Ter Apel; er was nergens meer een bed te vinden. De stroom asielzoekers blijft groeien. Daarom heeft het Rijk de Spreidingswet aangenomen.  

3: De nieuwe coalitie wil de Spreidingswet intrekken. Waarom gaat gemeente Hoorn toch door met het ontwikkelen van een opvangcentrum? 

Op dit moment is niet duidelijk of en wanneer de Spreidingswet ingetrokken kan worden. En zolang de wet nog geldt, zijn gemeenten dus verplicht om zich hieraan te houden. Daarom gaat de gemeente Hoorn op dit moment door met de voorbereidingen. Als de wet wijzigt of als er andere ontwikkelingen zijn, dan spelen we daarop in.

4: Heeft de opvang van asielzoekers invloed op de taakstelling voor statushouders? 

Nee, de verschillende opgaven voor Oekraïners, statushouders en asielzoekers staan los van elkaar. De nieuwe taakstelling voor asielzoekers komt dus bovenop de al bestaande taak voor de opvang en huisvesting van Oekraïners en statushouders. 

5: Ik mis informatie. Hoe kan ik de gemeente een vraag stellen?

Neem contact op via het contactformulier. Deze pagina wordt ook aangevuld met informatie. 

Open AZC 

Elk jaar organiseert het COA de Open AZC-dag. Tijdens deze dag openen bijna alle azc-locaties hun deuren voor omwonenden en andere geïnteresseerden. Er zijn hapjes en drankjes, en het is mogelijk om bewoners en medewerkers te ontmoeten. Zaterdag 28 september 2024 is er een open AZC-dag in Heerhugowaard. Kijk voor meer informatie op COA - Open azc dag | www.coa.nl.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.